De missie van Tony’s Chocolonely is een chocolade-industrie zonder slavernij. Zelf commercieel succesvol zijn is daarvoor slechts een middel. En succesvol ís Tony’s. Niet voor niets wordt dit merk in de marketingwereld heel vaak gebruikt als een briljant voorbeeld; in het rijtje Tesla, Apple, Nike.

Maar wat maakt nou dat Tony’s zo enorm succesvol is? Wat doen ze daar dan zo goed en wat is daarin essentieel? Samen met het global marketing team mocht ik in een workshop die vragen proberen te beantwoorden. We keken daarbij specifiek door de bril van “How Brands Grow” van Byron Sharp.

“Tijdens de workshop van Bram zijn we eerst met ons hele team door de theorie van “How Brands Grow” gegaan. Ervaring met deze theorie verschilt binnen het team, en het was dus fijn een gezamenlijke basis te leggen. Door verschillende oefeningen liet Bram ons op een gestructureerde manier naar Tony’s Chocolonely kijken (en dat doen we niet vaak, gestructureerd ). Ook hielp de workshop bij het maken van een keuze in een dilemma over brand tracking welke al lager speelde. De workshop kwam op een goed moment, want we waren net bezig met het maken van de lange termijn plannen!

Voor mij persoonlijk voelde deze opdracht aanvankelijk een beetje alsof ik een aap ging leren klimmen.  Te bizar voor woorden natuurlijk. Maar, wat nu als ik mezelf in dit proces zie als een giraffe… Vanaf een bepaald strategisch gezichtspunt kan ik helpen analyseren en vooruitblikken.

Wat ik zie bij Tony’s dat gun ik iedere missie-gedreven organisatie. Een purpose hebben is super mooi en goed voor deze wereld. En een belangrijke dríver van succes, maar geen voldoende vóórwaarde voor succes. Daarvoor moet ook de strategische marketing goed op orde zijn. Laat Tony’s voor velen het goede voorbeeld zijn!