Referenties

Incentro
Robey Ruissaard

Praktisch maken

Incentro is een zeer succesvol IT-bedrijf. Ze sleept verschillende prijzen in de wacht. Zoals al jaren de 'Great Place To Work' award. Maar ook ooit de Loden Loeki voor de meest irritante radioreclame. Met een knipoog uiteraard, want die legde hen geen windeieren. Als je nog niet bekend bent, dan is de eerste stap: bekend worden. En dat doe je door op te vallen. Maar dat was ooit. Inmiddels zit Incentro in een volgende fase.

"Tijdens het opzetten van onze nieuwe merk- en marketingstrategie gericht op demand generation ontstond de vraag: “maar hoe meten we nu écht het succes hiervan?”. En daar kwam Bram uit te lucht fladderen. Bram's enthousiasme en optimisme waren aanstekelijk. Hij slaagde erin om complexe materie op een heldere en boeiende manier uit te leggen, waardoor iedereen ermee aan de slag kon.

De sessie was gebaseerd op de inzichten van Byron Sharp, een autoriteit op het gebied van merkmarketing. Bram vertaalde Sharps theorieën naar praktische tips en handvatten die we kunnen toepassen in ons werk."

Klassewerkplek
Paul Baan

Een meesterzet

Als directeur van Incentro, een IT-bedrijf, deed Paul Baan de Pabo ernaast (!) om het onderwijs in te gaan. Een meesterzet, want inmiddels heeft dat geleid tot het bedrijf Klassewerkplek, waarmee hij ervoor zorgt leerkrachten voor het onderwijsvak te behouden.

"Door de jaren heen heb ik Bram op verschillende momenten “in de buurt gehad”. Bram is iemand die met zijn optimistische denkwijze en onderzoekende aard altijd een nuttig nieuw perspectief kan geven voor uitdagingen in het merk- en marketingvak, maar ook daarbuiten. Hij communiceert met veel lef en daagt je uit met datzelfde lef te kijken naar je eigen situatie. Tegelijkertijd staat hij met twee voeten stevig op de gefundeerde bodem van het vak. Geen met alle hypes meewaaiende technobabble, maar juist good old boerenverstand, en dan stevig onderbouwd."

Dura Vermeer
Frank van der Flier

Perspectief draaien

Ook in de bouwwereld zijn marketing en communicatie natuurlijk belangrijke vakgebieden. Want: denken vanuit de klant, daarop acteren en goed laten zien wat je kunt, dat is toch altijd goed? Inderdaad. En dat bewijst Dura Vermeer ook met de nummer 1 notering in de Cobouw reputatie monitor.  Om die positie waar te kunnen blijven maken is ook het doorontwikkelen van deze vakgebieden binnen bedrijven als Dura Vermeer cruciaal.

"Bram gaf ons in een middag-workshop veel inspiratie om meer vanuit de klant te gaan denken. En hoe je dit concreet kunt doen. Hij deed dit op een luchtige manier waarbij hij theorie en praktijk op een prettige manier aan elkaar koppelde. Na afloop gaf het team aan geïnspireerd te zijn door Bram en anders te kijken naar de bestaande (werk)situatie."

 

Guts 'n Values
Gerwin Nijeboer

Koers zetten

Guts n Values maakt Nederland mooier, door organisaties te helpen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen. En, belangrijker nog, dat concreet invulling te geven. Niet solistisch maar in samenwerking. Want maatschappelijke uitdagingen, daar zijn we in Nederland wel achter, los je niet solistisch op. Samenwerking is cruciaal. Een cliché, en dus makkelijk gezegd, maar niet zomaar gedaan. Want in een samenwerking heeft iedere organisatie zo z'n eigen abc (agenda, belangen en commitment). Dat tóch succesvol samenbrengen, dát is nu precies waar de kracht ligt van Guts n Values.

Gerwin is een bijzonder toegewijde consultant die een (zwaar wetenschappelijk onderbouwde) methode uit Duitsland heeft gekopieerd en nu naar Nederland brengt. Een aanpak waar ook Bayern München succesvol gebruik van maakt, en ook een bedrijf als Nestlé.

"Ik zit nu in de start-up fase van mijn bedrijf, waarbij iedere keer weer nieuwe kruispunten voorbij komen, met beslissingen welke richting nu het beste is. Bram is een serieuze, intelligente persoon met veel humor en ervaring. Als een gesprek afdwaalt blijft hij scherp op de essentie van het gesprek. In de gesprekken en sessies met Bram heeft hij mij iedere keer geholpen met het Why, How en What. Kritisch, spiegelend, reflecterend en regelmatig confronterend helpt Bram je om te kaderen, af te pellen en bewuste keuzes te maken.”

 

Moersleutel
Pim Zomerdijk

High-end Gereedschap

Moersleutel is een lokale Alkmaarse brouwerij met veel ambitie. Een super gedreven team beer engineers is dagelijks bezig de beste speciaalbieren te maken. En ze winnen veel prijzen. Ze doen echt iets goed. Maar niet alleen met het bier, ook met het merk.

"Zoals echte Beer Engineers werken we altijd met de beste ingrediënten en meest geavanceerde technieken. Dat doen we met ons bier. En ook met ons merk. In een periode van forse groei zetten we steeds meer de puntjes op de i van ons merk- en marketingbeleid.

Met Bram als onze gids hebben we diep gegraven in de learnings van 'How Brands Grow', gedreven door onze passie voor feiten en precisie. Sommigen van ons hadden al 1 van beide boeken gelezen. Nu zijn we allemaal op vlieghoogte. Bram leidde ons door de essenties van de boeken van Byron Sharp.

Onder zijn begeleiding ontdekten we niet alleen nieuwe inzichten, maar kregen we ook praktische handvatten in hoe we deze kunnen toepassen. Zijn ervaring en scherpe geest boden ons een stevig fundament in deze wereld van fact-based marketing."

Aquacell
Sanne

Hard evidence

AquaCell is een bedrijf dat je zou kunnen kennen als een bedrijf dat "van zacht houdt". In hun commercials staat dat woord centraal. Dat is ook hun belofte, want ze maken water kalkvrij, waardoor je koffie lekkerder smaakt. En je apparaten langer meegaan, om maar wat te noemen.

"In ons marketing team zijn we flinke stappen aan het zetten. Uit interesse kijken we daarom ook goed om ons heen naar bijvoorbeeld publicaties die ons inspireren. Zo kwamen ook de boeken van Byron Sharp op ons netvlies. We hadden niet allemaal even veel zin en tijd om die boeken te gaan lezen. En dus kwamen we uit bij Bram, die ons hier in een dagdeel mee doorheen nam. We bleken gelukkig grotendeels in lijn te zijn met de essenties van How Brands Grow. Maar het gaf ons ook weer een heel goed nieuw inzicht. En we weten nu ook beter wat er achter zit en waarom de dingen die we doen zo belangrijk zijn".

 

EFT Nederland
Pieter Dingemanse

Diep gaan

EFT Nederland is het kenniscentrum voor EFT-relatiehulp in Nederland. Jaarlijks gaan 95.000 stellen uit elkaar. Dat heeft veel impact op kinderen, gezondheid, woningnood en uitkeringen. EFT is een bewezen effectief model om relaties te helpen, 70% van de stellen ervaart herstel v/d relatie, 90% ervaart vooruitgang na EFT.  Toch voelen veel stellen vooraf de nodige belemmeringen om -met hulp- te gaan investeren in hun relatie.

"Bram heeft ons geholpen de drempels en drijfveren nader te onderzoeken. Aan de hand van een behavioral design model heeft hij 10 stellen geïnterviewd die onlangs een EFT therapie of cursus hadden gedaan. Dat gaf ons inzicht, focus en ook tools in handen om koppels beter te bereiken."

Tony's Chocolonely
Loes

Succes duiden

De missie van Tony’s Chocolonely is een chocolade-industrie zonder slavernij. Zelf commercieel succesvol zijn is daarvoor slechts een middel. En succesvol ís Tony’s. Niet voor niets wordt dit merk in de marketingwereld heel vaak gebruikt als een briljant voorbeeld; in het rijtje Tesla, Apple, Nike.

Maar wat maakt nou dat Tony’s zo enorm succesvol is? Wat doen ze daar dan zo goed en wat is daarin essentieel? Samen met het global marketing team mocht ik in een workshop die vragen proberen te beantwoorden. We keken daarbij specifiek door de bril van “How Brands Grow” van Byron Sharp.

"Tijdens de workshop van Bram zijn we eerst met ons hele team door de theorie van “How Brands Grow” gegaan. Ervaring met deze theorie verschilt binnen het team, en het was dus fijn een gezamenlijke basis te leggen. Door verschillende oefeningen liet Bram ons op een gestructureerde manier naar Tony’s Chocolonely kijken (en dat doen we niet vaak, gestructureerd ). Ook hielp de workshop bij het maken van een keuze in een dilemma over brand tracking welke al lager speelde. De workshop kwam op een goed moment, want we waren net bezig met het maken van de lange termijn plannen!"

Voor mij persoonlijk voelde deze opdracht aanvankelijk een beetje alsof ik een aap ging leren klimmen.  Te bizar voor woorden natuurlijk. Maar, wat nu als ik mezelf in dit proces zie als een giraffe... Vanaf een bepaald strategisch gezichtspunt kan ik helpen analyseren en vooruitblikken.

Wat ik zie bij Tony’s dat gun ik iedere missie-gedreven organisatie. Een purpose hebben is super mooi en goed voor deze wereld. En een belangrijke dríver van succes, maar geen voldoende vóórwaarde voor succes. Daarvoor moet ook de strategische marketing goed op orde zijn. Laat Tony’s voor velen het goede voorbeeld zijn!

Leger des Heils
Justin Plug

Bloot leggen

Het Leger des Heils biedt zorg aan mensen die buiten de boot vallen in onze samenleving. Meer dan 6.000 professionals helpen iedere dag weer mensen met hun herstel van het gewone leven. Dat doet het Leger des Heils vanuit een christelijke identiteit, onder het motto 'doen wat je gelooft'. Het geloof inspireert en geeft richting. Maar tegelijkertijd is het ook een zoektocht. Zeker in een maatschappij die seculariseert. Want hoe geef je geloof een plek in het werk, samen met collega's die er misschien anders in staan? Het geloof is weliswaar veelal een verbindende factor, maar hoe het beleefd wordt is heel divers. Hoe daar mee om te gaan als organisatie, als werkgever, als zorginstelling?

"Bram is met ons meegegaan op deze zoektocht. Hij heeft ons geholpen door de beleving van collega’s in kaart te brengen m.b.t. onze identiteit. Door zijn jarenlange ervaring en scherpe geest was hij in staat om de juiste vragen te stellen, vertrouwen te winnen binnen de organisatie, en de resultaten helder te duiden. Bram is warm en ontwapenend, maar tegelijkertijd scherp en eerlijk in het teruggeven van zijn observaties. Dat heeft gemaakt dat we een duidelijk beeld hebben gekregen en de dilemma’s helder op tafel hebben. Als je wilt weten hoe het écht zit...."

Moodus

Groei bijbuigen

Als start-up zijn wij op een gegeven moment harder gaan groeien en meer producten gaan ontwikkelen dan dat onze visie kon bijbenen. Dit resulteerde in een enigszins onoverzichtelijke potpourri aan producten, zonder dat er echt verband tussen zat. Hierdoor was het soms onduidelijk voor klanten wat Moodus nou eigenlijk is.

In de sessies met Bram zijn we teruggegaan naar de kern, wie zijn we en waarom doen we wat we doen. Met dit uitgangspunt zijn we ons bedrijf gaan herevalueren en zijn we gaan kijken waar we naartoe willen én met welke producten.

Bram heeft met zijn analytische en creatieve geest ons precies de vragen gesteld die nodig waren om onze neuzen weer dezelfde kant op te doen wijzen. En het staat nu ook eens heel helder op papier!

Moodus levert onder meer 'donatiezuilen' aan musea, theaters, scholen, ziekenhuizen, goede doelen, etc. "In de zachte sectoren kan echt nog wel wat slimmer met geld worden omgegaan." is de ervaring. Moodus maakt het idioot eenvoudig om extra geld op te halen of te besparen. Zie www.moodus.com

Tim Smit, ontwerper, mede-oprichter Moodus